Tady jsou uvedené výhřevnosti jednotlivých paliv:
Pozor: CNG, jako jediný, se počítá na [kg], ale i prodejní cena je v Kč/kg, takže to ničemu nevadí. Jinak 1kg CNG = ~1,4m3 zemního plynu. Kdybyste si to chtěli doma tlakovat sami.
V současnosti je stav následující:
LPG: 1l za 11,50 Kč, jen na jedné stanici v Praze, jinak 12,50 až 13,- Kč (spotřební daň ~3,- Kč/litr)
CNG: 1kg za 25,90 Kč, s kartou PPas 24,90 Kč na jejich stanicích
Natural 95: ~28 Kč, včera jsem bral za 27,70 Kč u první důvěryhodné pumpy
Jednoznačným cenovým favoritem je dnes LPG. Jezdím na něj 15 let a rozhodně jej nedoporučují komukoliv, protože kdyby si ho pořídil každý, netankoval bych dnes za těch 11,50 Kč.
Jak se říká: "nejhorší je začátek". Pokud si pořídíte LPG, tak je jakoby hodně "problémů", které jste předtím (nafta, benzín) neměli. Nevíte, kam jezdit na revize a ME. Nemáte "zmapovanou" síť čerpacích stanic. Jakmile si ale potřebné znalosti osvojíte, zjistíte, že je to, při dnešní hustotě LPG stanic, vlastně jedno. Tady pozor, když jedete z Brna po D1, tak mají všechny benzínky LPG stojan vypnutý po 21. hodině, protože jsou pumpaři zamčeni v "budce". A podle předpisů by měli chodit tankovat (LPG nesmí být mezi stojany), takže natankujete až před Pelhřimovem.
Cena CNG, přes současný cenový pád ropných produktů, zůstala stejná. Přesto jsem si právě pořídil Opel Zafira CNG. Jednoduše proto, že o CNG už pár let uvažuji a právě jsem narazil na "kousek", kde cena/stav konečně odpovídala mým požadavkům. Výhody, které zatím shledávám jsou, že síť tankovaček je už docela snesitelná, ale všechny jsou (často zcela samoobslužné a) v provozu 24/7. Zatím CNG tankuje hodně málo aut, takže přijedete, mávnete kartou, natankujete a jedete, zatímco u LPG, na benzínce, kam jezdím tankovat (za 11,50 Kč , ONO v Mecholupech) stojíte občas frontu na LPG. A protože je výjezd společný s uličkou, kam jezdí tankovat kamióny, stojíte pak i frontu na odjetí od benzínky. Ceny nafty a benzínu, jsou taktéž nižší, než jinde.
Zafira je od samého počátku navržena na CNG zástavbu, takže nemusíte dělat kompromisy s vnitřním prostorem. Tohle je maxi + oproti různým LPG zástavbám. Nedělejte si iluze ohledně toroidní nádrže, dnešní auta mají jen různé omezené náhradní kola, takže toroid, nemá prakticky žádný dojezd. Jinak vám zvedá příklop náhradního kola a stejně přijdete o kus kufru. Jsem zahrádkář, opravuji si dům a navíc mám docela dost potomstva.
Zjednodušeně, těch "pár korun (na 100 km) navíc" za CNG, si prostě připlácím, za určitou formu pohodlí. A co víc, za pár měsíců, může být už zase všechno jinak.