Internetová Poradna

o osobních automobilech

Koupě auta na plyn (LPG & CNG)

Jméno
Jiří Barták
Otázka

Je skutečně výhodné jezdit na LPG nebo CNG? V poslední době jsem četl několik článků na internetu a i jsem se bavil s kamarádem, který má služební auto s touto technologií. Proto velmi silně uvažuji i koupi auta na plyn. Vaše názory nebo nejlépe zkušenosti?

Jméno
Martin Vrbata
Odpověď

Mám osobní auto na plyn a pro srovnání máme ve firmě dodávku Renault Master na naftu a služební Škodu Octavii na benzín. jezdím tedy vším a i tankuji. Pokud natankujete za 1000 Kč - já svým autem na plyn ujedu 850 Km, benzínovým autem 350 Km a naftovou dodávkou asi 400 Km. Úspora je až 50%! Mnohokrát jsem četl, že je dražší údržba aut na LPG i CNG. V mém případě s tím nesouhlasím, náklady jsou srovnatelné s normálním osobním autem. Maximálně největší investice může být na přestavbu.

Jméno
Vladimír Vlček
Odpověď

Záleží, jestli si vyberete LPG nebo CNG, každé má své pro a proti. Měl by jste si to posoudit podle vaší situace.

LPG (kapalný ropný plyn) - v ČR se síť asi 900 čerpacích stanic. Úspora okolo 40% a přestavba auta vás vyjde na 20 000 Kč až 30 000 Kč. Navíc nádrž můžete do do prostoru, kde je klasicky umístěná rezerva. LPG je ale těžší než vzduch, při úniku se neodvětrá - máte zákaz vjezdu do podzemních garáží apod.

CNG (stlačený zemní plyn) - v ČR pouhých 50 čerpacích stanic. Ale úspora na palivu je až 60%. Oproti tomu přestavba vyjde až na 60 000 Kč. A zabere vám část zavazadlového prostoru. Existují ale i profesionální přestavby (dražší), které nezabírají místo v kufru.

Vybrat si tedy LPG nebo CNG? Pokud opravdu chcete šetřit a nevadí vám, že budete muset více investovat v začátku a těžko budete hledat čerpací stanici, tak si vyberte CNG. Pokud vám stačí úspora "pouhých" 40%, nechcete do toho vrazit příliš velkou částku a chcete mít komfort při doplňování - zvolte LPG. Já sám se kloním jednoznačně k LPG.

Jméno
Daniel Přibyla
Odpověď

Ve skutečnosti benzín, nafta i plyn mají stejnou cenu. Jediné, co tolik prodražuje klasická paliva je spotřební daň. Takže stačí, aby se změnila politika státu, vyměnili se vládní strany a všechno může být úplně jinak. Prozatím je do roku 2020 stabilizována a auta na plyn pocítí jen malé navýšení (abychom se dostali na úroveň EU). Zároveň se vláda zavázala, že bude stále uplatňovat nízkou spotřební daň na plyn až do roku 2025. Takže pokud si nyní koupíte auto na plyn, tak máte dalších 10 let garantovanou cenu pohonných hmot.

Jméno
Oskar Sekyra
Odpověď

Je to rozhodně levnější, ale je tam trochu více starostí s péči o to auto. Pokud opravdu pravidelně jezdíte a auto využíváte, tak tankujete 2 - 3 krát týdně. Je slibovaný dojezd až 420 Km, což není pravda. Vždycky záleží na teplotě plničky a na okolní teplotě. Ano - cena zůstává stejná, ale kvůli teplotě tu nádrž nejste schopni tak natlakovat a naplnit (vyšší teplota=plyn se roztáhne). Ne vždy se s tím může do garáží, někde je zakázaný vjezd. Plus jsem postřehl větší zátěž na motor. Práce navíc jsou nutné revize, dražší STK. Na druhou stranu cena za Km mi vychází v rozmezí 0.9 Kč - 1.2 Kč. Vybírat si znovu, tak opět jdu touto cestou, ale nemalujte si to až zas tak moc růžově.

Jméno
Adam Koláček
Odpověď

Mám starou Škodu Octavii a před rokem jsem si tam nechal montovat LPG. Náklady byly asi 30000 Kč. Moje spotřeba benzínu z dlouhodobé statistiky byla asi 2,3 Kč na kilometry. Nyní s LPG mám spotřebu 1,3 Kč na kilometr. Úspora tedy opravdu někde okolo 40%. Tento údaj ale hodně závisí na tom, u jaké stanice tankujete a jakou mají oni cenu, není to všude stejné jako u benzínu. Jinak reakce na pána nade mnou - dojezd mám při 40l nádrži skoro 500 Km. Pokud bych si to nechal předělat na CNG, tak bych ušetřil snad až 60% nákladů. Ale tam je nevýhoda malá hustota čerpacích stanic. Sice se má do budoucna rozšiřovat, ale raději tedy počkám, až opravdu budou postavené. Mám radost, že LPG není zdaněno stejně draze jako benzín. Když si to spočítáte dopodrobna, tak na jednom litru benzínu je daň asi 19 Kč. Doporučuji koupi auta na plyn, všechny náklady se vám okamžitě vrátí.

Jméno
Jura
Odpověď

Tady jsou uvedené výhřevnosti jednotlivých paliv:

Výhřevnost LPG, CNG, benzínu a nafty

Pozor: CNG, jako jediný, se počítá na [kg], ale i prodejní cena je v Kč/kg, takže to ničemu nevadí. Jinak 1kg CNG = ~1,4m3 zemního plynu. Kdybyste si to chtěli doma tlakovat sami.

V současnosti je stav následující:

LPG: 1l za 11,50 Kč, jen na jedné stanici v Praze, jinak 12,50 až 13,- Kč (spotřební daň ~3,- Kč/litr)

CNG: 1kg za 25,90 Kč, s kartou PPas 24,90 Kč na jejich stanicích

Natural 95: ~28 Kč, včera jsem bral za 27,70 Kč u první důvěryhodné pumpy

Jednoznačným cenovým favoritem je dnes LPG. Jezdím na něj 15 let a rozhodně jej nedoporučují komukoliv, protože kdyby si ho pořídil každý, netankoval bych dnes za těch 11,50 Kč.

Jak se říká: "nejhorší je začátek". Pokud si pořídíte LPG, tak je jakoby hodně "problémů", které jste předtím (nafta, benzín) neměli. Nevíte, kam jezdit na revize a ME. Nemáte "zmapovanou" síť čerpacích stanic. Jakmile si ale potřebné znalosti osvojíte, zjistíte, že je to, při dnešní hustotě LPG stanic, vlastně jedno. Tady pozor, když jedete z Brna po D1, tak mají všechny benzínky LPG stojan vypnutý po 21. hodině, protože jsou pumpaři zamčeni v "budce". A podle předpisů by měli chodit tankovat (LPG nesmí být mezi stojany), takže natankujete až před Pelhřimovem.

Cena CNG, přes současný cenový pád ropných produktů, zůstala stejná. Přesto jsem si právě pořídil Opel Zafira CNG. Jednoduše proto, že o CNG už pár let uvažuji a právě jsem narazil na "kousek", kde cena/stav konečně odpovídala mým požadavkům. Výhody, které zatím shledávám jsou, že síť tankovaček je už docela snesitelná, ale všechny jsou (často zcela samoobslužné a) v provozu 24/7. Zatím CNG tankuje hodně málo aut, takže přijedete, mávnete kartou, natankujete a jedete, zatímco u LPG, na benzínce, kam jezdím tankovat (za 11,50 Kč , ONO v Mecholupech) stojíte občas frontu na LPG. A protože je výjezd společný s uličkou, kam jezdí tankovat kamióny, stojíte pak i frontu na odjetí od benzínky. Ceny nafty a benzínu, jsou taktéž nižší, než jinde.

Zafira je od samého počátku navržena na CNG zástavbu, takže nemusíte dělat kompromisy s vnitřním prostorem. Tohle je maxi + oproti různým LPG zástavbám. Nedělejte si iluze ohledně toroidní nádrže, dnešní auta mají jen různé omezené náhradní kola, takže toroid, nemá prakticky žádný dojezd. Jinak vám zvedá příklop náhradního kola a stejně přijdete o kus kufru. Jsem zahrádkář, opravuji si dům a navíc mám docela dost potomstva.

Zjednodušeně, těch "pár korun (na 100 km) navíc" za CNG, si prostě připlácím, za určitou formu pohodlí. A co víc, za pár měsíců, může být už zase všechno jinak.

Jméno
Petra N.
Odpověď

Jura: Moc tomu nerozumím, takže je to možná blbá otázka. Ale 1 litr LPG stojí třeba 11 Kč. 1 litr benzínu stojí třeba 25 Kč. A na oba dva litry ujedu stejnou vzdálenost? Takže na každý z těch litrů ujedu třeba 50 Km, ale u LPG mě to vyjde na 11 Kč a u benzínu na 25 Kč?

Jméno
Petr
Odpověď

Mám Škodu Octavii cng aVe značkovém servise Škoda mi zdělili že, mám tankovat tři nádrže na plyn a potom jednu na benzín s aditiv, že se pročistí motor a hlavně vstřikovačů. Prý tam už byli zákazníci po najeťí 70.tis kilometrů se špatnými vstřikovačů. A tak se ptám jestli s tím má někdo nějaké zkušenosti?

JMÉNO
TEXT
Napište číslicí "třicet jedna":
Osobní auta - Poradna, Diskuse, Zkušenosti