Internetová Poradna

o osobních automobilech

Jak správně řadit na motorce? (manuální převodovka)

Jméno
Ivan Janek
Otázka

Chystám se do autoškoly, kde budu mít první jízdy. Ale chtěl bych se dopředu naučit, jak správně řadit na motorce. Myslím si, že instruktor má Jawa s manuální převodovkou. Může mi prosím někdo poradit, jak správně řadit? Alespoň teoreticky. Díky.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Jako první musíš pochopit popis samotné motorky. A k tomu i jak funguje převodovka (jak jsou umístěny jednotlivé stupně).

Řazení na motorce, spojka a popis motorky

Popis motorky (pravý obrázek). Přední brzdu máš na pravých řídítkách. Spojku máš na levých řídítkách. Řadící páka je dole vlevo (řadí se nohou). Zadní brzda je vpravo dole (brzdí se nohou). Jednoduše řečeno - řazení máš vlevo, brzdy máš vpravo.

Převodovka (levý obrázek). Pokud nastartuješ motorku, tak je v poloze Neutrál, tedy není zařazeno nic. Všimni si, že to nejde postupně. Pokud budeš chtít zařadit jedničku, tak musíš řadící páku kopnout dolů. Pokud budeš řadit z jedničky na dvojku, tak ji kopneš nahoru. Viz. levý brázek.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Nyní se podívejme, jak skutečně řadit.

Nastartování motorky

Jako první si sedneš na motorku - vždy se na ni nasedá z levé strany, protože má na levé straně stojánek a je nakloněná na tuto stranu. Sedneš si a odděláš stojánek (podpěru). Otočíš klíčkem v zapalování - měl by se ti rozsvítit displej. A především zelená kontrolka "N" - což znamená, že je skutečně zařazený neutrál. Nyní můžeš nastartovat. Na pravých řídítkách máš malé tlačítko (startér), které zmáčkneš a současně přidáš trochu plyn.

Takže shrnuto - otočíš klíčkem, potom držíš tlačítko startér a současně přidáš plyn. A motorka je nastartovaná.

Zařazení jedničky a rozjezd

Takže motorka je nastartovaná. Nyní zmáčkneš a držíš zmáčknutou spojku. A pomocí řadící páky tam levou nohou kopneš jedničku. Takže řadící páku zatlačíš dolů (viz. obrázek, z neutrálu na 1 je pohyb dolů). A nyní se můžeš rozjíždět - pomalu začneš pouštět spojku a zároveň přidávat plyn. A motorka se začne hýbat. Pozor - nepouštěj spojku! Pomalu uvolňuješ spojku, přidáváš plyn a motorka se rozjíždí. A jakmile je rozjetá (5 Km/h) tak teprve potom můžeš zcela uvolnit spojku.

Řazení stupňů v průběhu jízdy

Takže jsi se rozjel a máš tam jedničku. Chceš tam dát dvojku. Jako první uvolníš plyn. Současně zmáčkneš spojku a ihned potom tam kopneš dvojku (pohyb pákou nahoru). A opět pomalu pouštíš spojku a pomalu přidáváš plyn. Až se motorka chytne (ucítíš, že díky přidávání plynu opět zrychluje), tak můžeš pustit spojku. Stejně tak můžeš řadit na trojku (opět nahoru) nebo zpět na jedničku (dolů). Takže zmáčkneš spojku + uvolníš plyn, kopneš tam jedničku nebo trojku, pomalu pouštíš spojku a přidáváš plyn.

Jméno
Ivan Janek
Odpověď

Děkuji za perfektní návod! Chci se zeptat ohledně spojky. Mezi jedničkou a dvojkou je neutrál. To znamená, že když tam mám jedničku a chci tam dát dvojku, tak musím řadit dvakrát nahoru? Protože poprvé se dostanu z jedničky na neutrál a podruhé z neutrálu na dvojku. Díky za možná blbý dotaz.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Ne, pokud chceš řadit z jedničky na dvojku, tak kopneš páku jenom jednou nahoru. Ta pozice pro neutrál se přeskočí. Ono je velmi těžké zařadit neutrál i když chceš. Představ si, že tam máš jedničku. Pokud páku normální silou kopneš nahoru, tak ti tam skočí dvojka. Pokud ale páku jen lehce nadzvedneš, tak ti tam skočí neutrál. Musíš to udělat ale velmi lehce. Ono je velmi těžké ho tam dostat - když zastavíš a chceš tam dát neutrál, tak s tím budeš někdy dost bojovat. Protože se neustále budeš přepínat mezi jedničkou a dvojkou a ten neutrál mezi nimi nebudeš moct najít.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Přikládám ještě jeden obrázek, který detailněji popisuje řídítka a vše, co se na nich nachází.

Startér (startovací tlačítko), zapalování (pro klíček), plyn, přední brzda, otáčkoměr, spojka, tachometr (Km/h), řadící páka, zadní brzda.

Jméno
Lukáš
Odpověď

Ahoj, znamená to, že když chci zařadit např. ze dvojky na trojku, tak stačí kopnout jednou nahoru a je tam trojka? A nebo se může stát, že tam podle síly vyletí např. už rovnou 4? Tzn. jeden kopanec je vždy jen o jednu rychlost nebo je to o pozici, kterou trefím?

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Pokud tam máš 2 a kopneš nahoru, tak tam budeš mít 3. Ať kopneš jak silně chceš, vždycky můžeš zvýšit jen o jeden stupeň. Z 2 se nikdy nedostaneš na 4 ani na 5. Pokud se chceš dostat z 1 na 5, tak musíš čtyřikrát kopnout nahoru. Síla kopnutí o ničem nerozhoduje.

Jméno
Lukáš
Odpověď

Díky moc za vysvětlení! :-)

Jméno
Naďa
Odpověď

Bomby návod a vysvětlení, jsem už trochu starší a motorku jsem řídila za mlada, ale teď si chci udělat papíry a bála jsem se, že jsem to zapomněla. Díky za dodání odvahy a sebevědomí. Už se cítím jistější. Fakt moc díky.

Jméno
Aneta
Odpověď

Parádní návod. Děkuji. :-)

Jméno
Jarda
Odpověď

Pěkný návod! Pokud budeš hledat, kolik spojky pustit při rozjezdu a kolik plynu dát, raději ať to několikrát chcípne. Raději dávat méně plynu a spojku pouštět pomaleji. Než aby jsi dal moc plynu, rychle pustil spojku a motorka se stavěla na zadní.

Jméno
Pepé
Odpověď

Super rady. Díky moc všem. :-)

Jméno
Kamil
Odpověď

Díky moc za pěkné vysvětlení.

Jméno
Mike
Odpověď

Ještě otázka ode mě - jak se třeba dostanu z 5 na 4,3,2? Když se píše, že když se kopne dolů, tak je tam za jedna. To je docela kopací skok ne?

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Pokud tam máš 5 a řadící páku zatlačíš jednou dolů, tak máš tam 4. Pokud ji zatlačíš dvakrát dolů, tak tam máš 3. Pokud ji zatlačíš třikrát dolů, tak tam máš 2. Pokud se dostaneš na 2 a páku nohou jedenkrát nadzvedneš nahoru, tak tam máš opět 3. Pokud ji nadzvedneš dvakrát, tak tam máš 4... . Ať již řadíš nahoru nebo dolů, tak vždy můžeš řadit pouze o jeden stupeň. Jedním nadzvednutím nebo jedním stlačením "řadící páky" nemůžeš řadit o více než jeden stupeň.

Jméno
Mike
Odpověď

Skvělé. Díky za info. Dlouho jsem neseděl na motorce a chystám se pořídit YZF-R1. A tak se chci zase trochu ujistit, zda má paměť slouží dobře.

Jméno
Nikouš
Odpověď

Ahojte, tak je to super návod pro laiky, jsem zvědavá, jak dopadnou mé první jízdy! Díky moc za rady!

Jméno
Monika
Odpověď

Parádní návod. ;) Děkuji, Monika.

Jméno
Monika
Odpověď

Ještě se zeptám - mám strach, že v autoškole neudržím instruktora, nějaká rada?

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Instruktor by měl sedět na motorce za tebou při jízdě. Během jeho nastupování na motorku by ti měl pomáhat držet stabilitu (podepírat motorku nohama). Stejně tak by ti ji měl pomáhat podepírat nohama během stání, rozjíždění a brzdění. Během zkoušek jsem dostal opravdu veliké komisaře (musel vážit nejméně 150 Kg) a já přitom stěží mám 60 Kg. Takže mi i zkoušející komisař hned na začátku řekl, že mi bude pomáhat držet stabilitu a motorku bude během stání, rozjíždění a brzdění podepírat nohama, aby jsme se nepřevrátili. Takže i samotná závěrečná zkouška je o prokázání znalostí silničního provozu a znalostí ovládání motorky. Není to zkouška toho, že jako 50 Kg holka udržíš na motorce 150 Kg chlapa... . Takže bych se toho nebál.

Jméno
Dotaz
Odpověď

Ještě se zeptám - dělá mi problém rozjíždění do kopce. Nevím jak pouštět brzdu a přidat plyn.

Jméno
Mario
Odpověď

Pri rozjezdu pomaly pustat spojku a zo zaciatku vobec nepridavat plyn, pretoze ak sedite fakt na silnej masine, moze vam to klidne ujst spod zadku. Takze spojku pomaly pustat a ked citim, ze zacina zaberat, vtedy zacinam pomaly pridavat plyn a ked sa plynule rozbehnem pustim spojky pridam trochu plynu, pustim a zaradim dvojku.

Jméno
Děkuji
Odpověď

Nikdy jsem nečetla ani neslyšela jak se řadí. Díky Vám za úžasný popis. Jednoduché věcné vysvětlení a člověk se hned cítí lépe.

Jméno
Anonymní
Odpověď

Super vysvětlení. Jednoduché, přesto účinné!

Jméno
Pepík
Odpověď

Paráda...taky moc díky! :)

Jméno
Roman
Odpověď

Díky moc za super rady. Já bych se chtěl zeptat, pokud podřazuji z 2 na 1, automaticky mi tam padne nejdřív neutrál a až následně podřadím na 1?

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Roman: Z dvojky je možné zařadit rovnou jedničku (normální silou dolů). A z dvojky je možné zařadit i neutrál (velmi jemným stlačením dolů).

Občas bývá docela problém ten neutrál najít. Pořád se budeš přepínat mezi jedničkou a dvojkou. A tu mezipolohu (=neutrál) tam nebudeš moct najít. Možná jsi viděl někdy motorkáře, jak stojí na parkovišti a nohou řadící páku přepíná nahoru - dolů - nahoru - dolů - nahoru - dolů. Snaží se najít neutrál. Ale ono se mu to pořád přepíná mezi jedničkou a dvojkou.

Jméno
Brian
Odpověď

Dobrý, chtěl by jsem se zeptat, jestli nevíte o nějaké technice okolo wheelie? Tedy jízdě po zadním kole.

Jméno
Nat
Odpověď

Dobrý deň. Chci se zeptat, nerozumím tim brzdam. Jak že predná brzda a zadná brzda? Kedy sa ktorá pouzíva, alebo ako to vlastne funguje? Ďakujem.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Na motorce má přední brzda asi 90% celkové brzdné účinnosti. Je to z toho důvodu, že celá váha motorky je za předním kolem. A při brzdění se tato váha přenese rovnou na přední kolo. Zatímco zadní brzda má asi jen 10% účinnosti.

Takže se vždy primárně brzdí přední brzdou. To samozřejmě přináší problém - pokud to s brzděním přeženeš a přední kolo se zablokuje, tak přeletíš přes řídítka. Nebo ti přední kolo podjede a motorka se položí na zem.

Chce to tedy brzdit tak, aby se kolo nezablokovalo. Některé moderní motorky jsou vybavení ABS, které brání zablokování kol při brzdění. Ale ne každá motorka to má. Chce to tedy cit a opatrnost.

Jméno
Meno
Odpověď

Možem sa opýtať ako to funguje, keď tam mám 5 a chcem neutrál? Musím 5-krát zaradiť, alebo len jemne kopnem dole? Blbá otázka, ale fakt nevím.

Jméno
Ondra
Odpověď

Musíš kopnout 4x dolů.

Jméno
Meno
Odpověď

Aha, ďakujem. Som si myslel, že neutrál ide s každej rýchlosti. Ako pri aute.

Jméno
Jakub
Odpověď

Má každá enduro motorka tento system radenia, ze 1 je uplne dole? Lebo ja co mam Jawu, tak tam je zas 1 uplne hore. A neviem, ci sa to robilo iba na Jawe alebo aj na inych. Tusim som kdesi cital, ze sa to pouziva aj na cestnych a zavodnych motorkach. Tak neviem, ci sa to pouziva aj na endure, konkretne Aprillia etx 350. Alebo nie. Diky za odpoved.

Jméno
Petr Novotný
Odpověď

Jakube, to o čem mluvíš, se nazývá "race shifting" (závodní řazení). Takové řazení je v opačném směru, jako by jsi ten obrázek otočil o 180°. Normálně to jde zespodu 1-N-2-3-4-5, ale to o čem mluvíš jde zespodu 5-4-3-2-N-1.

Podle mých znalostí se motorky se závodním řazením vůbec nevyrábějí! Ale vždy se jedná o úpravu, kterou si udělá na motorce její majitel.

Nejčastěji se s takovouto úpravou setkáš na motorkách, které jezdí na závodních okruzích. Při vjezdu do začátky se jezdec nakloní s motorkou až na zem a vystrčí koleno. A v této poloze by pro něho řazení směrem nahoru při výjezdu ze zatáčky bylo velice nepohodlné. Proto si profesionální jezdci směr řazení nechají obrátit o 180°. A při výjezdu ze začátky zvyšují rychlost řazením směrem dolů. Což je pro ně v nakloněné pozici mnohem pohodlnější.

Je možné, že jsi se s tímto řazením setkal na nějaké velice staré motorce československé výroby. Nebo na nějaké podomácku upravené motorce. Nebo profesionálně upravené motorce. Továrně vyráběné motorky ale mají řazení normální, jako je na obrázku na začátku stránky.

Jméno
Jakub
Odpověď

Takže bežne majú motorky radenie ako je hore. No tak to si vyriešil môj problém. A áno stretol som sa s tým pretože radenie zospodu 5-4-3-2-N-1 majú všetky typy Jawa. Preto som si nebol istý či sa to ešte dnes používa alebo už nie. Ďakujem.

Jméno
Tramp
Odpověď

Keď mám 5-ku a chcem rýchlo nutne zabrzdiť, musím 4krat kopnúť dole alebo je ešte aj nejaký iný spôsob brzdenia?Lebo som počul niečo, ze sa dá zabrzdiť, keď stlačíme spojku. Ale nechápem, prosím vysvetlenie. Ďakujem.

Jméno
Ivan Janek
Odpověď

Pokud potřebuješ rychle zabrzdit, tak nemusíš řadit. Jednoduše zmáčkneš spojku, čímž se v převodovce odpojí ozubená kolečka motoru od ozubených koleček náhonu kol. A zmáčkneš brzdy. To je vše!

Představme si situaci, že jedeš po silnici. Máš tam zařazenou 5ku. A najednou před tebe vjede auto z vedlejší silnice. Okamžitě zmáčkneš a držíš zmáčknutou spojku. A zároveň brzdíš. Můžeš brzdit jak je libo, klidně můžeš i úplně zastavit a pořád tam mít zařazenou 5ku. Dokud je zmáčknutá spojka, tak je jedno, co tam máš zařazeno.

Jakmile zpomalíš na požadovanou rychlost, tak přestaneš brzdit. Ale držíš stále spojku. Podřadíš si na nižší stupeň (třikrát kopneš řadící páku dolů, aby jsi se dostal na 2 ku). Následně pomalu pouštíš spojku a zároveň přidáváš plyn. Jakmile se motorka chytne (začne zrychlovat), tak spojku pustíš úplně. A pokračuješ v jízdě.

Může to znít složitě. Ale je to velmi snadné.

Jméno
Tramp
Odpověď

Ďakujem, pomohol si mi. A ako je to keď idem na semafor? Mám tam dať neutrál alebo ako?

Jméno
Andy
Odpověď

Pokud přijedeš na semafor, tak máš v podstatě dvě možnosti.

  • Můžeš nechat zařazenou jedničku a držet celou dobu spojku. Což je časově výhodnější, protože se velmi snadno a rychle rozjedeš. Nemusíš před rozjezdem z neutrálu řadit jedničku. Problém je, pokud do tebe na semaforu zezadu narazí auto. Protože se lekneš, pustíš spojku a motorka se sama rozjede přímo do křižovatky pod projíždějící kamion. Protože jsi tam měl jedničku... . Takže je to mírně nebezpečnější.
  • Druhou možností je tam mít zařazený neutrál. V tom případě nemusíš držet spojku. Ale při příjezd na křižovatku musíš řadit z jedničky na neutrál. A při rozjezdu z neutrálu na jedničku. Takže je tam víc úkonů a je to složitější.

Pokud vím, že na křižovatce budu stát jenom pár sekund, tak si tam nechám jedničku a držím spojku. Díky tomu budu mít rychlejší a jednodušší rozjezd.

Pokud vím, že na semaforu budu stát 30 sekund až několik minut, tak tam dám neutrál. Při stání nemusím držet spojku a ani řídítka, takže se můžu i trochu protáhnout... . A je to bezpečnější.

Jméno
Tramp
Odpověď

Dakujem veľmi si mi pomohol. A ešte otázočka, ako je to do zákruty, podraďovať o stupeň alebo ako? A možem to aj tak spraviť, že idem zastaviť na semafor a zastavím držím spojku, mám tam jednotku a potom tam dám neutrál? Alebo tam mám dať neutrál keď prichádzam na semafor?

Jméno
Andy
Odpověď

Než vjedeš do zatáčky, tak můžeš zpomalit a podřadit si. Nebo můžeš vjet do zatáčky bez podřazení. Držet celou dobu spojku, a až při výjezdu ze zatáčky si podřadit. Záleží na tobě. A taky záleží na situaci na silnici. Obě dvě možnosti jsou stejně dobré.

Stejně tak je jedno, kdy na semaforu zařadíš neutrál. Můžeš neutrál zařadit již při dojíždění na semafor. Nebo až po zastavení. Jak ti to vyhovuje... .

Já obyčejně při vjíždění do zatáčky držím spojku. A až chci přidat plyn, tak si teprve podřadím. Stejně tak většinou při zastavení na semaforu držím spojku. A teprve až stojím, tak zařadím neutrál. Lze to samozřejmě dělat i úplně opačně.

Jméno
Tramp
Odpověď

Ešte otázočka, že keď držím spojku, tak možem zariadiť iba raz o stupeň nižšie? A potom pustiť a znova zaradiť o stupeň nižšie? Alebo možem ju držať a zaradiť si o koľko chcem?

Jméno
Andy
Odpověď

Můžeš držet spojku a řadit kolikrát chceš.

Jméno
Tomáš
Odpověď

Zdravím, když jedu například na trojku a zastavím třeba na silnici u semaforu musím tam dát zpátky jedničku nebo můžu pak rovnou jet?

Jméno
Andy
Odpověď

Tomáš: Na trojku se nerozjedeš. Teoreticky by jsi se mohl rozjet na dvojku, ale je to obtížné. Nejlepší je tam zařadit jedničku a rozjíždět se opět na jedničku.

Jméno
Tomáš
Odpověď

Ok díky za radu :)

Jméno
Alena
Odpověď

Ahoj, chci se jen zeptat na strašně hloupé otázky, ale v jakých situacích se řadí třeba z jedničky na dvojku? Můžu jet na dvojku i když motor s jedničkou to v klidu zvládá? A když jedu do "ostřejší" zatáčky, ale jedu pomalu (př: jsem na silnici a otočím si ji o 180°, protože chci do opačného směru) musím tam mít jedničku nebo je to jedno? Díky.

Jméno
Andy
Odpověď

Alena: Tady neexistuje žádná příručka, kdy přesně musíš řadit. Ono to prostě ucítíš. Každá zařazená rychlost je vhodná pro jiné rychlosti. Například já to mám na své motorce (125 ccm) takto:

Jednička - 0 Km/h až 10 Km/h
Dvojka - 10 Km/h až 30 Km/h
Trojka - 30 Km/h až 60 Km/h
Čtverka - 60 Km/h až 90 Km/h

Pokud se pokusíš jet na jedničku 30 Km/h tak motorka bude šíleně řvát a nebude chtít jet rychleji. Proto je lepší si přeřadit na dvojku. Pokud se ovšem pokusíš jet 10 Km/h na čtverku, tak ti motorka zdechne. Protože na čtverku se tak pomalu nedá jet.

Ono to řazení tedy nezáleží na tom, v jaké jsi situaci (jestli se otáčíš atd.). Řazení záleží čistě na rychlosti, kterou momentálně jedeš. A každá motorka to má jinak - prostě se s tou motorkou musíš seznámit. U mé 125ccm motorky řadím úplně při jiných rychlostech než u mé druhé 300ccm motorky.

Sedni na svoji motorku, zařaď tam jedničku a jeď. Jakmile motorka začne příliš hlasitě řvát a nebude chtít už nadále zrychlovat, tak zařaď dvojku. A pak trojku. A při zpomalování naopak ucítíš, že motorka chce zdechnout, že začne poskakovat, v tom okamžiku tam zařaď nižší rychlostní stupeň.

Jméno
Marek
Odpověď

Máš celkem zajímavé řazení já ho mám takhle 1 N 2 3 1 nahoře a všechno ostatní dole.

Jméno
Nikol
Odpověď

Ahoj, všechno ostatní chápu ale ještě mi tedy není jasné tohle: Když teda budu chtít podradit, dejme tomu že z 5 a budu tam chtít dat tak 3 tak zmacnu spojku a podradim ale muzu z ty 4 rovnou ještě zařadit 3 nebo musím zase pustit spojku a udělat to znova?

JMÉNO
TEXT
Napište číslicí "třicet jedna":
Osobní auta - Poradna, Diskuse, Zkušenosti